domingo, 6 de febrero de 2011

SOCIOGRAMA

A l'aula ja existeixen subgrups; el primer subgrup s'observa pel que fa al sexe; quant a afinitat a l'hora de realitzar activitats o asseure's al costat trien a persones del seu mateix sexe. Observant-ho en general perquè també hi ha excepcions.

El segon subgrup que es pot observar, és el relacionat amb les activitats extraescolars; els nens que després de classe van al mateix parc tindran més relació entre ells, el mateix passa amb aquells que realitzen activitats junts; conservatori, bàsquet, futbol etc en el cas de nenes i nens.

En la classe no s'observar clarament la presència d'alguna cosa semblat a un líder; o únic capdavanter, sí que es nota més amistat i relació en alguns alumnes.

En la classe no existeix discriminació per ètnia i procedència, però podem observar algun tipus de discriminació cap a algun alumne en concret; per exemple, a l'hora d'asseure's per parelles ningú vol asseure's al seu costat.

Per això, vaig decidir realitzar una enquesta amb set senzilles preguntes que indicaran les preferències dels alumnes, la seva visió particular dels seus companys i una mica la informació capaç de definir la relació en el grup – classe i individual.
La cosa no va ser mal i en major o menor mesurada els resultats exposats en el sociograma van corroborar l'esperat.

L'enquesta és la següent:

1. Amb qui t'agradaria estar assegut en classe?

2. Amb quin company/a de el grup de classe et relaciones més?

3. Amb quin company/a de el grup de classe et relaciones menys? Per què?


4. Quin company/a de classe triaries per realitzar activitats o treballs de grup? Per què?

5. A quin company/a de classe no triaries per realitzar activitats o treballs de grup? Per què?

6. Quan realitzes activitats prefereixes treballar en grup o amb els teus companys individualment?

7. A qui prefereixes dels teus companys o companyes per jugar, anar d'excursió….?


El sociograma ens apropa a tenir una visió global del grup. Assenyalar la posició relativa de cadascun dels membres del grup i dels subgrups existents. Observar les variacions més significatives dins de la dinàmica de grup. Treure conclusions per millorar les relacions entre els membres, i prendre mesures per a l'ajust social dels no integrats. Indicar el grau i naturalesa de l'adaptació dels membres del grup. Mostrar situacions individuals no esperades que el professor pot millorar.
Les rodones i els triangles son per diferenciar els nens i les nenes.
Rodona: nena
Triangle: nen

Acceptació.










Amb qui t'agradaria estar assegut en classe?





Amistat.






Amb quin company/a de el grup classe et relaciones més?



Rebuig




Amb quin company/a de classe et relaciones menys? Per què?





Treball de grup.




Quin company/a de classe triaries per realitzar activitats o treballs de
grup?



Treball de grup: rebuig


A quin company/a de classe no triaries per realitzar activitats o treballs de grup? Per què?





Treball en grup o individualment

Quan realitzes activitats prefereixes treballar en grup amb els teus companys o individualment?

Extraescolar

A qui prefereixes de les teves companyes o companys per jugar, anar d'excursió…?


1 comentario:

  1. Dèbora,
    Has fet una descripció molt complerta de l'aplicació del sociograma i tot i que no es veu la respresentació gràfica assignada a cada alumne, si que es pot interpretar el desenvolupament de la tècnica. (intenta insertar els gràfics com a una imatge jpg)
    Molt bé.
    Lourdes

    ResponderEliminar